Search :
Project
Project Title :
ภาพลักษณ์ของ มทส. ในสายตาประชาคม มทส. ครูแนะแนว ผู้ปกครอง และนักเรียน (The Image of Suranaree University of Technology as Perceived by its Community, High-school Students, their Parents and Guidance Counselors)
Researcher Name :
วีรพงษ์ พลนิกรกิจ (Weerapong Polnigongit)
Abstract :
บทคัดย่อ การวิจัยนี้เป็นการวิจัยเชิงสำรวจที่ประยุกต์ใช้วิธีการวิจัยเชิงปริมาณเป็นหลักและใช้วิธีการวิจัยเชิงคุณภาพในการสร้างแบบสอบถาม ซึ่งมีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาภาพลักษณ์ปัจจุบันของ มทส. ตามทัศนะของประชาคม มทส. ครูแนะแนว ผู้ปกครอง และนักเรียน และเปรียบเทียบภาพลักษณ์ของ มทส. ระหว่างทัศนะของประชาคม มทส. กับครูแนะแนว ผู้ปกครอง และนักเรียน จากกลุ่มตัวอย่างที่เป็นประชาคม มทส. อันได้แก่ บุคลากร มทส. จำนวน 618 คน และนักศึกษา มทส. จำนวน 552 คน รวมทั้งกลุ่มตัวอย่างที่เป็นบุคคลภายนอก อันได้แก่ ครูแนะแนว จำนวน 76 คน ผู้ปกครองนักเรียน จำนวน 278 คน และนักเรียนที่กำลังศึกษาอยู่ในชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 5 และ 6 จำนวน 757 คน จากโรงเรียนใน 9 จังหวัด ได้แก่ จังหวัดนครราชสีมา ชัยภูมิ บุรีรัมย์ สุรินทร์ ศรีสะเกษ ฉะเชิงเทรา ชลบุรี ระยอง และปราจีนบุรี การวิจัยครั้งนี้ใช้การวิเคราะห์ข้อมูลด้วยโปรแกรมสำเร็จรูป SPSS การวิจัยพบว่า ประชาคม มทส. ส่วนใหญ่เห็นว่าเป็นมหาวิทยาลัยในกำกับของรัฐ บางส่วนเห็นว่า มทส. เป็นมหาวิทยาลัยกึ่งรัฐกึ่งเอกชน และมหาวิทยาลัยเอกชน และมีทัศนะต่อภาพลักษณ์ มทส. ในระดับเห็นด้วยหรือภาพลักษณ์เชิงบวก เช่น (1) มทส. เป็นมหาวิทยาลัยที่เน้นวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี (2) คณาจารย์ มทส. มีความรู้ความสามารถในการให้บริการวิชาการ (3) มทส. เป็นมหาวิทยาลัยที่อยู่ในกลุ่มดีเลิศด้านการวิจัย (4) มทส. มีความโดดเด่นทางด้าน วิศวกรรมศาสตร์ (5) คณาจารย์ มทส. มีคุณวุฒิสูง (6) มทส. มีระบบสหกิจศึกษาที่เสริมคุณภาพของนักศึกษา และ(7) มทส. มีห้องเรียนและห้องปฏิบัติการทันสมัย ส่วนกลุ่มตัวอย่างที่เป็นบุคคลภายนอก มทส. ส่วนใหญ่ไม่แน่ใจในสถานภาพของ มทส. และมีทัศนะต่อภาพลักษณ์ มทส. ในระดับเห็นด้วยหรือภาพลักษณ์เชิงบวก เช่น (1) มทส. เป็นมหาวิทยาลัยที่เน้นวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี (2) มทส. มีความโดดเด่นทางด้านวิศวกรรมศาสตร์ (3) มทส. ให้โอกาสทางการศึกษามาก (อาทิ โควตา) (4) มทส. มีการนำเทคโนโลยีมาใช้ในการเรียนการสอนอย่างเหมาะสม (5) มทส. เป็นมหาวิทยาลัยที่มีการพัฒนาอย่างต่อเนื่อง (6) คณาจารย์ มทส. มีคุณวุฒิสูง และ (7) มทส. มีความโดดเด่นทางด้านวิทยาศาสตร์ การรับรู้ภาพลักษณ์ของ มทส. ของกลุ่มตัวอย่างที่เป็นประชาคม มทส. และบุคคลภายนอก มทส. ส่วนใหญ่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญยิ่งทางสถิติที่ระดับ 0.01 และในบางประเด็นแตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญตามสถิติที่ระดับ 0.05 แต่อย่างไรก็ตามมีภาพลักษณ์บางประเด็นที่ไม่แตกต่างกันอย่างมีนัยสำคัญในด้านต่าง ๆ เช่น ภาพลักษณ์ด้านการเรียนการสอน ด้านบทบาท และด้านนักศึกษาและบัณฑิต Abstract In this survey, the researchers employed a quantitative research method. A qualitative research method was also employed in developing a questionnaire. The study aimed at finding out the image of Suranaree University of Technology (SUT) as perceived by its community and the non-SUT community group comprising high school students, their parents and guidance counselors. SUT image perception between the two group were subsequently compared. The sample of the first group consisted of 618 SUT staff and 552 SUT students. The sample of the second group consisted of 757 high-school students (from Matayom 5 and 6), 278 parents, and 76 guidance counselors from schools in Nakhon Ratchasima, Chaiyaphum, Buri Ram, Surin, Si Sa Ket, Chachoengsao, Chon Buri, Rayong, and Prachin Buri. Data analysis was done by SPSS. The research found that the majority of SUT community members perceived SUT as an autonomous public university. Some respondents perceived it as a state-owned private university, and some a private university. They also held a positive image about SUT. For example, they thought it to be a science and technology-oriented university, that it has a academic staff with high capability to produce academic service, that it is ranked Excellent in research, that its engineering programs are prominent, that its academic staff hold high educational degrees, that it integrates cooperative education to strengthen the quality of students, and that it is operated with modern classrooms and laboratories. Although the majority of high school students, their parents and guidance counselors were uncertain about SUTs status, they felt positively about SUT image. For instance, they thought it to be a science and technology-oriented university, that its engineering programs are prominent, that its academic staff hold high educational degrees, that it provides high educational opportunity (eg. Quata sytem), that it utilizes proper technology in teaching and learning, that it is developing continuously, and that its science programs are prominent. In comparison, the image of SUT as perceived by its community and by the non-community group were mainly different with highly statistical significance (p < .01) Some issues were different with statistical significance (p < .05). However, some topics were different without statistical significance in the aspects of teaching and leaning, role, students and alumni etc.
Publications :
No
View Publications
Detail
Award/Honor :
Name
Sponsor
Get Date
IRD SEARCH
|
IRD LOGIN