Search :
Project
Project Title :
บทบาทของสื่อมวลชนไทยต่อการสร้างและถ่ายทอดวัฒนธรรมในยุคเทคโนโลยีสารสนเทศ (A Study of Thai Mass Media Role in Cultural Creation and Transmission in Information Technology Age)
downloaded 93 times
Researcher Name :
หนึ่งหทัย ขอผลกลาง (Neunghathai Khopolklang)
Abstract :
บทคัดย่อ การวิจัยเรื่อง บทบาทของสื่อมวลชนไทยต่อการสร้างและถ่ายทอดวัฒนธรรมใยุคเทคโนโลยีสารสนเทศ มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาประเภทและลักษณะ และการวิเคราะห์เนื้อหาเบื้องต้นของวัฒนธรรมสังคมไทยที่ปรากฏในสื่อมวลชนในยุคเทคโนโลยีสารสนเทศ และนำเสนอบทบาทด้านต่างๆ ในการสร้างและถ่ายทอดวัฒนธรรมของสังคมไทย และเพื่อศึกษาปัจจัยที่มีบทบาทต่อการทำหน้าที่สร้างและถ่ายทอดวัฒนธรรมของสื่อมวลชนไทยในยุคเทคโนโลยีสารสนเทศ งานวิจัยนี้เป็นการวิจัยเอกสารเชิงสำรวจ โดยการศึกษาเอกสาร การวิเคราห์เนื้อหาและการเลือกแบบเฉพาะเจาะจงและสุ่มตัวอย่างอย่างง่ายจากสื่อมงลชน 2 ประเภท ที่เผยแพร่และออกอากาศในระหว่าง พ.ศ. 2538 2543 คือ สื่อสิ่งพิมพ์ และสื่อโทรทัศน์ สื่อสิ่งพิมพ์ประกอบด้วย หนังสือพิมพ์ไทยรัฐ มติชน และผู้จัดการ และนิตยสารได้แก่ เนชั่นสุดสัปดาห์ นิตยสารขวัญเรือน และนิตยสารแพรว สื่อโทรทัศน์ที่เลือกศึกษาได้แก่ รายการโทรทัศน์จากสถานีโทรทัศน์ทุกแห่งในประเทศไทยประกอบด้วย สถานีโทรทัศน์ไทนทีวีสีช่อง 3 สถานีโทรทัศน์กองทัพบกช่อง 5 สถานีโทรทัศน์สีกองทัพบกช่อง 7 สถานีโทรทัศน์ไทยทีวีสีช่อง 9 อ.ส.ม.ท สถานีโทรทัศน์สีไอทีวี และสถานีโทรทัศน์แห่งประเทศไทยกรมประชาสัมพันธ์ ผลการวิจัย สรุปว่า วัฒนธรรมที่ปรากฏในสื่อมวลชนทั้งสื่อสิ่งพิมพ์และสื่อโทรทัศน์ มี 5 ประเภท ได้แก่ วัฒนธรรมการดำรงชีวิต วัฒนธรรมทางสังคมและเศรษฐกิจ วัฒนธรรมทางศาสนาและจริยธรรม วัฒนธรรมทางสุนทรียศาสตร์ และวัฒนธรรมทางภาษาและวรรณกรรม โดยรูปแบบของวัฒนธรรมที่ปรากฏ เป็นวัฒนธรรมหลัก คือวัฒนธรรมเก่าแก่ดั้งเดิม โดยนำเสนอในลักษณะการรำลึกถึงอดีตและการให้ความรู้ และวัฒนธรรมใหม่ นำเสนอในลักษณะของการเชื่อมโยงวัฒนธรรมเข้ากับวิถีชีวิตปัจจุบัน บทบาทของสื่อมวลชนไทยทั้งสองประเภทในยุคเทคโนโลยีสารสนเทศไม่แตกต่าง คือ มีบทบาทในการให้ข้อมูลข่าวสารทางวัฒนธรรม การตีความทางวัฒนธรรม การเป็นเวทีควมคิดทางวัฒนธรรม และการสร้างโลกแห่งความเป็นจริงทางวัฒนธรรม โดยบทบาทในการให้ข้อมูลข่างสารมักเป็นวัฒนธรรมหลัก ส่วนบทบาทในการตีความ การเป็นเวทีแห่งความคิดเห็นและการสร้างโลกแห่งความเป็นจริง มักเป็นบทบาทที่แสดงต่อวัฒนธรรมใหม่ เมื่อการเปรียบเทียบการแสดงบทบาทของสื่อสิ่งพิมพ์และสื่อโทรทัศน์ พบว่าสื่อสิ่งพิมพ์มีบทบาทเด่นในการให้ข้อมูลข่าวสารทางวัฒนธรรม การตีความวัฒนธรรม ส่วนสื่อโทรทัศน์มีบทบาทเด่นในด้านการให้ข้อมูลข่าวสารและการสร้างโลกแห่ความเป็นจริง โดยปัจจัยที่มีอิทธิพลต่อสื่อมวลชนทั้งสองประเภท คือ เทคโนโลยี สภาพสังคม กลไกตลาด นโยบายของสื่อมวลชน และคุณลักษณะของสื่อ จากการศึกษาสรุปได้ว่า สื่อมวลชนไทยมีบทบาทในการถ่ายทอดวัฒนธรรมมากกว่าการสร้างวัฒนธรรมใหม่ โดยวัฒนธรรมที่ถูกนำมาถ่ายทอดมีทั้งวัฒนธรรมหลักและวัฒนธรรมใหม่ รูปแบบวัฒนธรรมขึ้นอยู่กับธรรมชาติและคุณลักษณะของสื่อมวลชนแต่ละประเภทและความเข้มแข็งของวัฒนธรรมนั้นๆ Abstract The research Role of MassMedia in Thailand toward Cultural Creation and Transmission in Information Technology Age aim to study the types and the manners of thai culture that are appeared in mass media in the creation and transmission the culture of thai society in information technology Age , compare the roles of printed media and on the television media in the creation and transmission the culture in thai society , and for studying the essences that influences to the creating function and transmission the culture of thai mass media . The methodology is ducumentary research , which uses documentary research , content analysis and purposive selection seletion from two type of the mass media : the printed media that compose of three newspapers that are THAIRAT , MATICHON , and Manager newspaper and three journals that are The NATION WEEKLY , KWANRAUN ,and PRAEW , while the television media was studied the content of Thai TV Colour channel 3, Royal Thai Army Radia and Television TV.5 , Bangkok Broadcasting Television Channel 7 ,Thai TV. 9 The Mass Communication Organization of Thailand , Independent Television and TV .11 Public Relation Department . However , the both of print media and the television media must been exposing and broadcasting during 1995 2000 . The result of the research conclude that the culture which are appeared in the mass media all the printed matter media and the television media have five types that is the living culture , society and economic culture , religion and moral culture , entertaining culture , and lingual and literary culture . As for the pattern of the culture which are appeared in the media that is the main culture primitive culture by offered in the manner of remembering the past and the new culture is offered in the manner of analyzing incorporate in the life style in nowadays. The roles of both thai mass media in information technology age are not different , that is to say , they have the roles to give the information , to interpret , to be the opinion stage , and to build social construction of reality . By the roles of giving information are usually done with the main culture while the roles of interpreting , being the pinion stage , and building social construction of reality are usually done with the new culture . In comparison of taking the roles of the printed media and the television media be found that printed media have the outstanding roles to give the culture information and to interpret the culture . While the television media have the outstanding roles to give the cultural information and to build social construction of reality . By means of the essence that make the both of mass media take different roles are technology , society , marketing mechanism , the policies of the mass media and attribution of each mass media . From this studying research could be able to conclude that Thai mass media have the main character in transmission the culture more than creating the new culture . By means of all cultures which are transmitted usually being the main culture , inwrought culture , and new culture . However , the pattern of transmission culture are depending on the naturalness of mass media and the specific qualification of each type of those culture .
Publications :
No
View Publications
Detail
Award/Honor :
Name
Sponsor
Get Date
IRD SEARCH
|
IRD LOGIN