Search :
Project
Project Title :
การพัฒนาสมการออกแบบชิ้นส่วนพลาสติกเสริมเส้นใยแบบพัลทรูดชันหน้าตัดรูปตัวซีภายใต้แรงอัดและแรงดัด (Development of design equations for pultruded-fiber reinforced plastic having c-section under compression and flexure)
downloaded 6 times
Researcher Name :
สิทธิชัย แสงอาทิตย์ (Sittichai Seangatith)
Abstract :
งานวิจัยนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาพฤติกรรมทางโครงสร้างของคาน PFRP หน้าตัดรูปตัวซีภายใต้แรงดัดโดยมีสภาวะของจุดรองรับที่แตกต่างกัน ได้แก่ จุดรองรับแบบง่าย และจุดรองรับแบบยึดแน่น คาน PFRP หน้าตัดรูปตัวซีที่ใช้ในศึกษาประกอบด้วยเส้นใยแก้วชนิด E-glass และเรซินชนิดโพลีเอสเตอร์และผลิตโดยวิธี Pultrusion ตัวอย่างทดสอบมี 3 ขนาด ได้แก่ 76 22 6 102 29 6 และ 152 43 10 mm โดยมีอัตราส่วนของระยะระหว่างจุดรองรับต่อความลึกของหน้าตัด (L/d) อยู่ในช่วงระหว่าง 10-53 คาน PFRP จำนวน 172 ตัวอย่าง ถูกทดสอบเพื่อศึกษาผลของความยาวต่อการตอบสนองทางโครงสร้างและโมเมนต์โก่งเดาะของคาน จากนั้น โมเมนต์โก่งเดาะของตัวอย่างคานที่ทดสอบได้ถูกนำมาเปรียบเทียบกับผลที่คำนวณได้จากสมการออกแบบของ LFRD จากผลการทดสอบโดยรวมพบว่า ความสัมพันธ์ระหว่างน้ำหนักโก่งเดาะและระยะการแอ่นตัวแนวดิ่งมีลักษณะเป็นเชิงเส้นจนกระทั่งตัวอย่างเกิดการวิบัติ ซึ่งแตกต่างจากพฤติกรรมการรับแรงด้านข้าง โดยมีลักษณะเป็นเชิงเส้นจนถึงค่าประมาณ 60-80% ของน้ำหนักโก่งเดาะ จากนั้นความชันของเส้นกราฟจะค่อย ๆ ลดลงแบบไร้เชิงเส้นตรงจนกระทั่งตัวอย่างเกิดการวิบัติ ลักษณะการวิบัติของตัวอย่างเป็นแบบการโก่งเดาะด้านข้างเนื่องจากการบิด (lateral-torsional buckling) ซึ่งเกิดจากการแอ่นตัวแนวดิ่งและการแอ่นตัวด้านข้างในเวลาเดียวกัน จากการทดสอบไม่พบการวิบัติโดยกำลังของวัสดุ (material failure) โมเมนต์โก่งเดาะที่ทดสอบได้มีค่าเพิ่มขึ้นเมื่ออัตราส่วนมีค่าลดลง นอกจากนี้ สมการออกแบบของ LFRD สามารถทำนายโมเมนต์โก่งเดาะของคานได้อย่างถูกต้องเพียงพอโดยความผิดพลาดอยู่ในเกณฑ์ที่ยอมรับได้ในทางวิศวกรรม Abstract The objectives of this research are to study the structural behaviors of the pultruded fiber-reinforced plastic (PFRP) channel beams under flexure with different support conditions; simply supported, and fixed-end supported. The PFRP channel beams used in this study were made of E-glass fiber reinforcement and polyester resin and manufactured by a pultrusion process. Three different geometries of the beams are 76 22 6, 102 29 6 and 152 43 10 mm. The span-to-depth ratios of the specimens are in the range of 10 to 53. A total of 244 specimens were tested to investigate the effects of span of the beam on the structural responses and buckling moment. Then, the obtained buckling moments were compared to the buckling moments calculated by using the LRFD steel design equation. Based on the test results, it was found that the load versus mid-span vertical deflection relationships of the beam specimens are linear up to the failure, but the load versus mid-span lateral deflection relationships are geometric nonlinearity, and the response curves exhibit gradually increasing nonlinearity toward the buckling load. At the buckling load, all of specimens were failed in the form of twisting and large lateral displacement occurred simultaneously in the form of the lateral-torsional buckling mode of failure. No external material damage was observed. The critical buckling moment increases as the span-to-depth ratios of beam decreases. In addition, the LRFD steel design equation can be used to satisfactorily predict the critical buckling moment of the PFRP specimens within acceptable engineering error.
Publications :
No
View Publications
Detail
Award/Honor :
Name
Sponsor
Get Date
IRD SEARCH
|
IRD LOGIN